Una professió... apassionant

dissabte, 23 febrer de 2013

Ens han visitat dos directors d'escola bressol...

Ahir vam poder gaudir de la xerrada sobre "L'organització de l'espai i del temps a l'escola bressol" que ens van fer la Vicky Romero Almenara, directora de l'EBM Nenes i Nens, i en Joan Cela i Ollé, director de l'EBM Can Dragó.

Tot seguit us expliquem què hem après:

25 comentaris:

  1. Bona tarda TEIs!

    El passat dimecres 20 de Febrer vam rebre amb els braços oberts al nostre centre a Joan Cela Ollé, director de l’EBM Can Dragó, i a Victoria Romero Almenara, directora d l’EBM Nenes i nens (la qual ja vam conèixer prèviament en la visita que vam fer a la seva escola el passat dilluns 18 de Febrer), ambdós escoles de Nou Barris amb titularitat de l’Ajuntament, per oferir-nos una xerrada sobre l’organització dels espais i el temps a l’escola bressol, ja que fins fa poc estàvem treballant aquest tema en el mòdul.


    Tot i que pertanyen a centres diferents tant en Joan com la Vicky parteixen de la mateixa idea de que hi ha 3 premisses fonamentals que s’han de tenir en compte, a partir dels quals fer l’organització dels espais i el temps a partir de la seva perspectiva i experiència:

    1)L’escola bressol és un context/espai on s’ofereix als infants un conjunt d’experiències que promoguin i ajudin a desenvolupar les seves característiques, a crear inquietuds i eines per a que els nens/es puguin aprendre i que afavoreixi la socialització amb els altres infants i adults. En aquest espai, els espais que organitzen l’escola han de ser acollidors i preparats amb intenció educativa. 2)Els agents o persones que formen part de l’escola: principalment els infants i les persones que configuren aquesta escola: els adults. És important la coordinació i la relació que hi ha entre els alumnes, les famílies i les persones que treballen dins de l’escola. 3)El paper de l’educadora és el de pensar, dissenyar i planificar els espais perquè puguin possibilitar les activitats als infants. Ells creuen en dos tipus de paper:

    - El paper d’expert que és el que assumeix el control i té experiència, per tant és el transmissor dels aprenentatges. L’infant i la família adopten un paper passiu.
    -El paper d’acompanyant que dissenya les activitats, planifica els espais tenint en compte les necessitats dels infants i la individualitat, i ajuda i acompanya l’infant en els seus aprenentatges fent de facilitador/a. Facilita l’entada a les famílies des d’una perspectiva de respecte, on cadascú té un rol diferent, però d’igualtat i sent tots dos igualment d’importants.

    Jo crec que el paper més adequat que hauria d’adoptar l’educadora és el d’acompanyant en aquest procés evolutiu de l’infant en que tant l’escola com les famílies tenen un paper actiu ja que són tots dos importants per ell en el seu aprenentatge.

    Pel que fa l’organització de l’espai predominen els racons de joc que és un espai acotat i pensat per facilitar el ritme propi d’aprenentatge de cada infant, afavorir la relació entre iguals, la seva autonomia i que tingui present les seves necessitats i preferències.
    Ambdós estan d’acord en organitzar els grups de l’escola en petit grup. Penso jo que, perquè d’aquesta manera s’obté una millor atenció individualitzada i l’infant es pot relacionar amb els altres infants i adults en un context no massa gran per ell.

    ResponElimina
  2. Pel que fa l’organització del temps l’educador ha de tenir en compte el temps des de diferents vessants. És un temps que ve marcat per l’horari de l’escola, les rutines, el pati, l’entrada, etc. S’ha de tenir en compte el temps de l’activitat: la seva preparació, duració i finalització. Important que hi hagi temps individual de cada infant i per últim, el paper fonamental de les rutines com a activitats que organitzen l’escola en funció d’aquests moments.

    Després de reflexionar he pogut extreure les següents conclusions:
    - S’ha de donar importància al fet que l’educadora és la mediadora i segons el tipus de paper que adopti les coses funcionaran d’una manera o una altra.
    - Les activitats surten a partir de les accions dels infants, que l’educadora facilita i acompanya amb l’organització.
    - L’educadora és model d’aprenentatge imitatiu dels infants a través de la seva actitud i la com transmeti en la pràctica els valors i les normes.
    - Tot el que l’infant fa durant la seva estada a l’escola és igual d’important.
    - Importància de relació amb la família i compartir l’aprenentatge dels seus fills.

    M’ha sobtat el fet de que ara no hi ha parella educativa per qüestions de retalls a canvi de crear més escoles, encara que sigui necessari. Actualment està la figura de la mestre/a i l’educador de suport.

    Em quedo amb la frase del que ens va dir la Vicky: “Ànims!, perquè os trobeu en una època molt difícil”. Bé, és cert que l’educació sembla que està donant un pas cap enrere però si tots unim les nostres forces i veus i tenim en compte la importància de defensar els 0-3 potser algun dia aconseguim que arribi a conscienciar a tothom sobre l’importància d’aquesta etapa, ja que és la base de tots els aprenentatges i de vital importància.

    ResponElimina
  3. Molt bon comentari Yas, queda poc a dir amb la teva aportació tot i que no estic molt d'acord amb una cosa que dius, comentes que ells creuen en dos tipus de papers que pot adoptar un educador, i crec que més aviat ens van mostrar els dos tipus de papers que es poden adoptar i ens van explicar, fins i tot ens van preguntar, qual és i qual crèiem que era el més adequat. Evidentment el paper de l'educador més correcte és d'acompanyant, ja que si ho entenguéssim d'una altra manera tot això no tindria sentit.
    Dit això, m'agradaria comentar que d'altra banda em va semblar molt interessant que per fi vingués un home per parlar-nos de la importància del 0-3 i escoltar a través d'un home que els nens dia rere dia li aporten coses noves i que no ho deixen de sorprendre i que realment aquest ofici és meravellós, i tant de bo que algun dia tota la classe puguem dir el mateix i estar igual d'orgullosos de la nostra tasque en un futur, aquest futur que tan negre veim...

    ResponElimina
  4. Bona nit TEIs!

    Alba, tens tota la raó. Veig que de la manera com ho he posat no ha quedat prou clar el que volia dir i potser s'ha entès malament. Gràcies per la aclaració! i evidentment, estic totalment d'acord amb tú!

    ResponElimina
  5. Bona nit companyes,
    estic molt dacord amb les vostres aportacions, però des de el meu punt de vista el futur no ha d'estar tan negre, perquè les educadores que de veritat se senten com a tals i treballen amb aquests valors que volem transmetre als infants, seran fonamentals en la futura formació d'aquestes personetes.
    Persones que com nosaltres lluitin pels seus drets i pel seu benestar físic i social.
    Respecte a la xerrada, hem sembla molt interessant la perspectiva amb la que enfronten els problemes i les retallades i injusticies que estan suceïnt en aquest païs.
    Crec en l'educació infantil de la manera que penso que és la correcte, on s'ofereix un context als infants ple de possibilitats i d'estímuls per al seu desenvolupament harmònic, i sobretot ple d'afecte i comprenssió.

    ResponElimina
  6. Bona nit TEIS!

    Sobre la xerrada que ens han fet ha estat molt interessant i vull destacar algunes de les coses que s'han dit:
    L'objectiu més important pels educadors serà que els infants es puguin desenvolupar i satisfer les seves necessitats bàsiques,els infants han de ser els protagonistes de l'escola.
    Per això els espais han d'estar molt ben planificats, ja que són l'eina principal perquè els infants tinguin un ampli ventall d'opcions a l'hora d'escollir que volen i com ho volen fer.
    En el paper de l'educador destacar la seva funció d'acompanyant del infant, que li dona aquesta llibertat per adquirir cada cop més nivell d'autonomia, i acompanyar-lo en aquest camí de la seva vida.
    També van parlar-nos força de les retallades i el mal que estan fent sobretot a l'educació, que tot i la seva importància sembla que els polítics no volen adonar-se'n, i anem cada cop a pitjor, però hem de lluitar pel nostre futur i el nostre treball, ja que ningú ho farà per nosaltres.

    ResponElimina
  7. Hola Tei's!!

    Estic molt d'acord amb les meves companyes i segurament em repetiré en moltes coses del que es va parlar en la xerrada.
    Bé doncs, dimecres passat vam rebre la visita de la Vicky (que ja la vam conèixer quan vam visitar la seva EB “Nens i Nenes”) i en Joan Cela Ollé, tots dos directors d'escoles bressol (de Nou Barris i Can Dragó).

    Tots dos estan d'acord en la importància de l'organització de l'espai i el temps a les escoles bressol. I tenen clar que l'escola bressol pot i ha de crear una dimensió on els infants puguin gaudir de les propostes que se'ls hi presenten; experimentar sense por al error/fracàs; socialitzar-se amb els seus iguals i amb els adults afavorint el respecte a través de la diversitat; que els ajudi a desenvolupar-se correctament i el millor possible a través de l'autonomia i presa de decisions dels propis infants en el dia a dia; sent nosaltres els responsables d'afavorir aquest ambient, alhora, càlid, tranquil i segur; i tenint present en tot moment l'interès superior de l'infant.

    Per a què això pugui sorgir, hem de tindre en compte les persones que formen l'escola bressol:
    - Els alumnes com a protagonistes del seu propi aprenentatge
    - Les famílies comunicant-nos amb elles a través dels diferents canals (llibretes, diaris...) i a través dels espais de comunicació.
    - Els membres que treballen a l'EB, parlem dels professionals. En aquest cas ens van explicar el paper dels professionals que hem d'adoptar i el que no hauríem d'adoptar. Evidentment, el paper més adequat és el d'acompanyant de l'infant.

    En quan a l'organització de l'espai, ens van parlar dels racons de joc (el més predominants). És un espai acotat i pensat per facilitar l'autonomia i el ritme propi d'aprenentatge de cada infant. Sense oblidar-nos de la importància que hem de donar als materials, que han de ser rics, atraients i facilitadors de les experiències dels infants.

    I en quan a l'organització del temps, van parlar del que l'educador/a ha de tindre en compte respecte l'organització del temps des de diferents vessants:
    - El temps marcat per l'horari de l'escola: rutines, pati, entrada...
    - El temps de l'activitat que va des de la preparació, la duració (desenvolupament) i la finalització d'aquesta.

    Per finalitzar, estic d'acord amb el que ha dit l'Alba R. sobre que vingués a fer la xerrada un home, ja que és un món on costa veure'ls i penso que és molt important veure els seus punts de vista i les seves aportacions.
    I si, tenim un futur negre pel que fa aquest món amb totes les retallades que s'estan fent, però penso que hem de lluitar al màxim per a què es donin compte de la importància que hem de donar als infants, de respectar i fer conèixer els seus drets ja sigui en aquest país o en qualsevol altre.

    ResponElimina
  8. Hola Teis!!

    L'altre dia, vam venir a fern-nos una visita, la directora de L'escola bressol, nenes i nens i els director de lescola bressol Can Drago.
    El primer que m'agradaria dir degut a que ja vam visitar l'escola bressol de nenes i nens, la visita es va fer molt més lleugera ja que ens havien parlat d'aquests temes i la visita va ser molt més dinamica que d'altres.

    Estic d'acord amb els comentaris dels meus companys, hem d'ecollir la postura d'educadora que més afavoreixi als infants, i sense dubte es la d'acompanyant.
    Vinga que el nostre futur no esta tan malament!

    Petons

    ResponElimina
  9. BONA TARDA!!

    El dimecres passar ens van venir a veure a l'escola dos directors de dues escoles bressol diferents: Joan Cela Ollé de EBM Can Dragó i la Victoria Romero Almenara, de EBM Nenes i Nens.

    Ens van estar parlant una mica sobre l'organització de l'espai i el temps a l'escola bressol.

    Aquests professionals posaven èmfasi en què l'escola bressol hauria d'estar oberta per als infants com a màxim de 8 a 17 h de la tarda, ja que els infants el que necessiten més és estar amb la família.

    Hem de fugir del concepte "activitat", ja que tot el temps en l'escola bressol és educatiu. I diversitat no només es refereix a les diferents cultures o etnies, sinó que hem de tenir en compte cada infant, i les seves necessitats. Per això hi estem nosaltres, com a educadores hem de fer el paper d'acompanyant, no d'experta que ho sabem tot!

    Aquests directors ens han dit que no es basen en una única metodologia, que les hem de barrejar totes, perquè no podem creure en una només, sinó anar veient que és el millor per l'infant, i adaptar-se a ells.
    Nosaltres ens hem d'encarregar de donar mecanismes a les famílies per poder actuar enfront diverses situacions amb els infants.

    El que m'ha semblat molt interessat ha sigut un detall de l'escola bressol de Can Dragó. Ens ha explicat el seu director que a l'aula de lactants els han tret als infants els bressols, i els hi han posat matalassos al terra, per tal que l'educadora pugui estar més a prop i els acaroni. Això també afavoreix l'autonomia dels més petits, perquè quan es van despertant ells mateixos poden gatejar i anar-se'n a jugar.
    Em sembla una bona idea!

    En conclusió, la xerrada ha estat molt interessant i sempre aprenem coses noves! Però ja es hora de començar les pràctiques =)

    Carmen Ponce

    ResponElimina
  10. Holaaa bona tarda!!
    El passat dimecres dia 20 van venir la directora de l’escola bressol Nenes i Nens i el director de Can Dragó. Tot i que vaig arribar una mica tard perquè estava a una reunió de delegats/es, tot el que vaig escoltar de la reunió em va semblar força interessant.
    Tot i que ja havíem anat a veure l’escola bressol de la Vicky, sempre és interessant que vingui i ens expliqui coses ja que el dia de la visita tampoc ens va poder explicar gran cosa…
    Penso que els dos són uns grans professionals en el tema de l’educació infantil i sempre dóna gust i motiva més i més escoltar a persones que en saben tant sobre el tema.

    Tant la Vicky com en Joan van parlar dels dos papers que pot adoptar una educadora:
    Paper d’experta: jo ho sé tot, sóc la protagonista...
    Paper d’acompanyant: té en compte les necessitats dels infants
    Sens dubte que amb totes les xerrades i sortides que ens estan fent, tots tenim clar quin és el paper correcte que s’ha d’adoptar.

    De tot el que van dir deixo aquí unes quantes frases que em van agradar:
    -Tot s’ha de tenir en compte. Tot és educatiu.
    -S’han d’obrir les portes a les famílies perquè són els qui viuran amb els infants.
    -Els infants tenen molta sensibilitat i si veuen que la família està tranquil•la quan els deixen a l’EB, ells estaran tranquils.
    -S’han de buscar mecanismes per parlar amb les famílies (llibreta).
    -Facilitar els aprenentatges i creure en la competència de l’infant.
    -Mai dir: No ho fagis!. És millor dir: Has provat...?
    -El control dels esfínters té el seu moment, totes les persones controles els seus esfínters així que no hi ha pressa.
    -Si l’educador/a crida l’infant cridarà

    Una frase que van dir i em va agradar molt:
    ASSAIG-ERROR: S’APRÈN FENT LES COSES BÉ I FENT-LES MALAMENT.

    Com a conclusions de la xerrada:
    -L’educadora és la mediadora i segons el paper que adoptis les coses funcionaran d’una manera o d’una altre.
    -L’educadora és un model

    Espero que vinguin més professionals de l’educació infantil a fer-nos xerrades.

    ResponElimina
  11. Bona tarda!

    Els punts claus que hem van quedar més marcats d'aquesta xerrada van ser la crítica que van fer pel que fa a la conciliació de la vida familiar. La conciliació familiar no és tenir els nens/es més hores a l'escola bressol perquè els pares treballin més sinó que hagi una compatibilitat horària que permeti als pares treballar i gaudir dels seus fills/es. Aquesta crítica em va semblar molt encertada.

    Per altra banda el fet de descompartimentar les aules per tal que nens i nenes es relacionin, penso que és una molt bona idea ja que afavoreix la socialització d'aquests i no només amb els companys de la seva classe, sinó que s'amplia a la resta dels seus companys i afavoreix la riquesa de relacions entre ells.

    També crec que és important la idea que tots els moments són educatius i no només "l'activitat". Hem de mimar cada cosa que fan els infants i cada moment que passem amb ells i no donar especial importància a "l'activitat" només perquè ells continuen sent infants la resta del temps i nosaltres professionals i segueixen tenint la mateixa capacitat per aprendre que en aquell moment.

    Un altre aspecte rellevant és el percentatge que van donar pel fa als infants que tenen un 80% d'emocions i un 20% de raó i jo penso, com a opinió personal, que als adults ens passa el mateix, podem tenir molta capacitat per raonar però allò que se'ns queda durant més temps i que realment ens aporta alguna cosa són aquells aspectes que som capaços de vincular amb nosaltres mateixos, amb la nostra manera de sentir, de fer i que toquen els nostres sentiments, que ens afecten d'alguna manera, és a dir, els aprenentatges significatius que fem.

    Per últim m'agradaria dir que és molt important, com deien ells, com ens comportem nosaltres davant dels infants ja que ho capten i tot i tot el que fas se'ls quedarà molt més gravat que allò que dius, com a tots els éssers humans ens passa. Podem dir moltes coses però si a la hora de la veritat no hi ha coherència entre els fets i les paraules, ens quedem finalment amb els fets.

    ResponElimina
  12. hola TEIs!

    L’altre dia ens va visitar dos educadors en Joan Cela de l’escola bressol de Can Drago i la directora de l’escola bressol “ nenes i nens”.
    En la meva opinió tan la directora com en Joan Cela van ser molt simpàtic i amables amb nosaltres, van respondre a totes les nostres preguntes i van ser molt oberts.
    A la xerrada ens van estar parlant de com teníem que organitzar les aules i ens van estar mostrant fotografies de les seves escoles bressol i de les seves activitats, aules i sales.
    En primer lloc ens van parlar de el que teníem que tenir en compte a l’hora d’organitzar una aula, i es van basar en tres premisses: 1- que es una escola bressol? 2- agents o persones que formen part. 3-quin es el paper del educador?
    Quan parlaven de que es una escola bressol ells ens daven el seu significat sobre escola bressol i ens deien que els espais han de ser acollidors i que tinguin una intenció educativa. Ja que els espais poden ser un context sociabilitzador per als infants, que tenen molta importància de la vida quotidiana i a les aules es tractava la convivència i la diversitat (en quant tenir en compte a cada persona).
    Els educadors quan parlaven sobre els agents o persones que formen part donaven molta importància en la relació entre educadors, famílies, infants i que pugui haver-hi una bona coordinació entre ells.
    La seva escola bressol es dividia en 5 educadors mes 5 de suport, un complementari i un director/a.
    I per últim en el paper de l’educador ens van dir que era el que pensava, dissenyava, i planificava els espais per a les activitats dels infants.
    Ens van dir que havia dos tipus de educadors: la experta que era el professional que sap el que el infant te per a donar i el que ha de fer per a trauran resultat.
    I l’altre era el paper d’acompanyant són els que tenen en compte les necessitats dels infants, la individualitat, ajuda i acompanya a l’infant en els seus aprenentatges.
    Desprès ens van estar parlant de l’organització dels temps que ha de ser en racons ja que es un espai acotat i pensat per facilitar l’autonomia del infant i el ritme propi del seu aprenentatge. Sobre l’organització del temps ens va comentar que a l’hora de crear activitats l’educadora ha de tenir en compte els temps dels diferents vessants.
    En conclusió crec que va ser una molt bona xerrada i que ens va servir a tots per a un futur poder ser millors educadors i educadores.
    Fins demà!

    ResponElimina
  13. Hola TEIS!!!

    El passat dimecres va venir al nostre institut el director de l'escolta bressol Can Dragó i la directora de l'escolta bressol Nens i Nenes.
    Personalment va ser una xerrada molt enriquidora ja que van ser molt atents a totes les qüestions que ens van sorgir.

    D'altra banda, ens van explicar molts punts claus que ens serán molt útils per al sobre futur com educadores. Ens van explicar des de la seva manera de organitzar les aules i els espais i les persones que formen part de l'equip, fins el concepte d'escola bressol.
    Un punt que em va cridar l'atencio va ser la importància que donen envers la relació família i escola, ja que van dir que per a ells no podia existir una escola bressol sense les famílies.


    La seva escola bressol disposava de cinc educadors (a part els de suport) i aquests educadors son els encarregats de planificar i organitzar les activitats programades per als mes petits i els espais de l'aula. Aquests van ser els punts mes rellevants que vaig extreure de la xerrada.

    Finalment crec que ens serveix molt la presencia de persones que treballen el seu dia a dia amb els infants per tal de veure diferents punts de vista i saber actuar el dia de demà.

    ResponElimina
  14. Hola TEIS!
    L'altre dia ens va visitar dos educadors en Joan Cela de l'escola bressol de Can Drago i la directora de l'escola bressol " nenes i nens". Ens van explicar l'organització del temps i els espais de l'EBM nenes i nens, una de les escoles que vam visitar dilluns passat, i l'EBM Can Dragó.
    Després d'escoltar la xerrada, crec que és important reflexionar sobre el paper que tindrem en un futur com educadors o educadores.
    La xerrada ha sigut interessant i m'ha agradat perquè han tocat una mica tots els temes, molts dels quals ja hem treballat a classe, cosa que m'ha semblat perfecte per recordar i perquè ens donin el seu punt de vista.
    Després d'haver-los escoltat, crec, que s'ha de donar importància al fet que l'educadora es la mediadora i segons el tipus de paper que adopti,les coses funcionaran d'una manera o d'unes altres.
    Una de les coses que mai havia pensat era que les activitats surten a partir de les accions dels infants, ja que abans de començar aquest grau, creia que la manera d'educar als infants era diferent al que actualment estic estudiant.
    Per últim, m'agradaria dir que és molt important la transmissió pràctica, la coherència entre les paraules i els fets, nosaltres som els models a seguir dels infants tot el que fem se'ls quedarà més gravat que allò que diem.

    ResponElimina
  15. BONA NIT

    El Dimecres 20 de Febrer ens van venir a fer una xerrada la Victoria Romero directora de l’escola Bressol Nenes i nens i el Joan Cela Ollé director de l’escola Bressol Can Dragó.

    Ens van estar comentant la gran importància que te una escola Bressol pel que fa a l’espai i el material. L’espai ha de tenir unes mides adients per no estar tots molt junts o molt dispersos i el material ha de ser el correcte per cada grup d’edat perquè puguin jugar.

    Un altre punt que ens van remarcar més d’un cop és que els educadors/eres són els acompanyants dels infants, no els que guien els infants el que han de fer, ja que ells son els protagonistes de tot el que fan i aprenen a traves d’observar i descobrir per si sols.

    També ens van comentar com afecta a l’educació el tema de les retallades, ja que cada cop poden contractar menys educadors. Una cosa que em va sobtar moltíssim va ser quan ens van dir que la parella educativa ja no existia, ja que nosaltres fins ara havíem estudiat que si que funcionava.

    JUDITH PEREIRA TORNÉ

    ResponElimina
  16. Hola a todos!

    En primer lugar deciros que habéis hecho muy buenos comentarios, por lo que veo nos pareció bastante interesante la charla de los dos directores de las escuelas infantiles.

    En segundo lugar, comentaré algunas cosas que me llamaron la atención de la charla que nos impartieron el miércoles 20 de febrero Joan Cela Ollé (director de la escuela infantil Can Dragó) y Victoria Romero Almenara (directora de la escuela infantil Nenes i nens). Esta última tuvimos la oportunidad de visitarla y ver con nuestros propios ojos el funcionamiento y la organización.

    Durante las 2 horas que duró la charla ambos nos explicaron muchas cosas personales de sus escuelas como por ejemplo talleres que llevan a cabo con familiares de los niños i niñas. Pero en general la explicación se basó en qué es lo que se tiene que tener en cuenta para una buena organización de las escuelas infantiles.

    Los aspectos más importantes para tener una buena organización del tiempo y el espacio son; tener claro que es una escuela infantil y que necesidades tienen los agentes y el personal y cual es el papel que desempeña cada uno.

    - Las escuelas infantiles son un espacio que ofrece experiencias que promueven aprendizajes para los más pequeños. Este espacio es acogedor y con una intencionalidad educativa y socializadora entre iguales y con adultos. Todo es importante en la escuela yb esta pensado y organizado para que los niños aprendan de forma global. La vida cotidiana es importante trabajarla con los hábitos que se crean
    Durante el curso, esto fomenta su autonomía y la construcción de su personalidad.

    - Los agentes y el personal son otro punto a tener en cuenta en la organización de las escuelas. Es necesaria una coordinación y comunicación constante entre agentes, personal del centro y las familias, y los niños y niñas con el personal educativo.

    • Los niños: son los protagonistas de su aprendizaje.
    • Las familias: participación activa de los familiares en el día a día de la escuela.
    • Los profesionales: son los que tienen relación directa con los niños escolarizados, se encargan de promover los aprendizajes de los niños en la escuela infantil.

    - El papel del educador es pensar, diseñar, planificar espacios para hacer actividades y evaluar. Esto se puede llevar a cabo de dos formas:

    • Con actividades dirigidas por los educadores
    • Con actividades libres donde el niño es independiente i toma sus propias decisiones sobre a que jugar, con quien y el tiempo que necesite en función de sus necesidades.



    En conclusión la organización del espacio y tiempo (donde el niño siempre es el protagonista) en la mayoría de escuelas infantiles de Cataluña se organiza por rincones de juego como por ejemplo el rincón de la motricidad, de la cocina, de las muñecas, de los cuentos… De esta manera favorece la relación entre iguales, aunque también deja espacio para jugar solo y fomentar así su imaginación y su creatividad. También desarrolla la autonomía de los niños y se respeta el ritmo de aprendizaje individual. El material de estos rincones de juego normalmente tiene que ser atrayente y facilitador de actividades para que los pequeños puedan llevar a cabo solos o de una manera mas dirigida, como los talleres de pintura. Por eso la educadora ha de tener un papel más secundario de mediadora i de orientadora para los niños y niñas.
    Me gustaría destacar un a frase que se dijo en la charla “Los niños no son maquinas, y el 80% de su aprendizaje es emoción y el 20% razón”, esto creo que es lo importante de toda la explicación que nos dieron y como futura educadora infantil o maestra lo tendré presente el resto de mis días de trabajo con los más pequeños.

    ResponElimina
  17. Hola teis!
    El dimecres van venir dos persones representants de l'escola bressol de can dragó i se l'escola bressol "nens i nenes". AQuests dos educadors ens van parlar molt sobre la importància de l'organització de l'espai i el temps a les escoles bressols; ens van remarcar massa que l'hora de parlar d'aquests temes hem de tenir en compte el següent:
    1: Què és una escola bressol?
    2: agents o persones que formen part?
    3: persona a càrrec directe dels nens i nenes?
    També van enfocalitzar molt en que tots els espais.han de ser acollidors i han d'estar preparats amb una intencionalitat educativa, a mès hi han de haver espais de trobada que permeti els infants el procés de socialització.
    També ens van explicar el paper de l'educador el qual s'encarrega de pensar dissenyar, i planificar els espais, també realitza el paper d'acompanyant i d'expert; ja que l'únic protagonista és el nen o la nena.
    REferent a l'organització ens va explicar que els racona de jocs han d'estar acotats i pensats per a facilitar l'autonomia i ritme propi d'aprenentatge de cada infant,que el més.important Es que ha de haver materials variats i suficients; a més de ser atraients i facilitadors d'activitats; en quant els espais per dormir han de ser un lloc tranquil i relaxant.
    pEr finalitzar ens vam explicar una mica del temps, ens vam dir que el temps s'ha d'organitzar tenim en compte les necessitats i ritmes.de cada infant i que es divideix en tres tipus de temps: un per l'horari de l'escola, temps de l'activitat i temps individual.
    EN conclusió s' ha de donar importància a l'educadora com mediadora segons el tipus.de paper que adopti, que l'infant sempre és el protagonista i que les activitats de vida quotidiana són el referent per l'organització del temps i de l'espai; per tot el que succeix a l' escola és educatiu.

    ResponElimina
  18. La xerrada sobre l´organització de l´espai i el temps a l´escola bressol ,ha estat molt àmplia i enriquidora.Els directors de l´escola Bressol Nens i Nenes ens han parlat de l´espai i de la importància de la tei i/o mestre en el procés educatiu .
    També he vist la importància dels espais, que han d´esser enriquidors i preparats amb intenció educativa.També he vist un context socialitzador amb espais de trobada per als infants.He vist la importància de tenir en comte la diversitat de cada infant .La importància de l´educadora i la familia.Estic d´acord amb el que diuen les companyes que l´infant ha d´estar el major temps posible amb la seva família.I l´opinió dels directors que creuen que l´infant no ha d´estar fins a les set a l´escola, ja que consideren que són masses hores.La opinió de la Carme d´acord amb els directors/es de treure els bressols m´ha semblat molt interesant.
    La idea de dissenya les activitats planificant els espais , tenint en comte les necessitats dels infants i la seva individalitat em sembla molt enriquidora.El fet de facilitar l´entrada a les famílies des d´una perspectiva de respecte , fet que ja em tractat em sembla molt interesant.
    Tenir espais de joc acotats i pensats per a facilitar la utonomia i el ribma propoi d´aprenentatge de cada infant es molt fa que afavoreixi la relació enre iguals i la seva autonomía.L´educador te un paper fonamenal i facilita les accions dels infants.
    Cristina Jañez

    ResponElimina
  19. Hola Teis!

    Encara que aquesta xerrada es tindria que haver fet abans d’anar a visitar les escoles bressol el vent i nen i nena, va ser molt entretinguda perquè també vam conèixer una altre escola bressol anomenada Can Dragò.

    De l’escola Can Dragò el que més em va cridar l’atenció va ser que a l’aula de lactants no hi havien bressols, si no, matalassos per afavorir l’autonomia dels més menuts de l’escola.

    Una de les coses bones que va tenir veure primer l’escola i desprès fer la xerrada, es que es va fer més amena la xerrada perquè podíem comentar entre tots el que ens semblava i en alguna ocasió obrir algun debat.

    La xerrada es va centrar més al tema de l’organització i a l’espai del centre i crec que va ser una gran ajuda per entendre millor aquest tema, ja que el dia següent teníem el examen, i ens servia d’un bon exemple per tindre-la present.

    Una de les coses que hem va agradar de les dues escoles era el dia dels avis, que consisteix en que els avis van a l’escola a la tarda i juguen amb els seus nets.

    Es una de les xerrades que més m’ha agradat.

    ResponElimina
  20. Bona tarda TEI’S i ho sento pel retard, ahir em va estar impossible penjar el comentari al blog. Primer de tot vull dir com tots sabeu que el passat dimecres van assistir al nostre institut a les hores de tutoria el Joan Cela, director de l’escola bressol “Can Dragó” i la directora, Victoria Romero, de l’escola bressol “Nens i nenes”, aquesta segona, es la que varem visitar el passat dilluns juntament amb l’EB “el Vent”.
    En la xerrada que ens van fer ens van parlar de diferents coses molt importants, l’organització del TEMPS i de L’ESPAI, el PAPER de l’educador/a, etc.
    Creuen que per gaudir d’uns espais, aquests han de ser acollidors i preparats amb intencionalitat educativa, amb un context sociabilitzador, que tenen especial importància les coses relacionades amb la vida quotidiana (rentar-se les mans, dinar, dormir...) i la convivència i la diversitat. Aquest últim punt, em va sorprendre ja que quan va dir diversitat jo vaig entendre personalment les diferencies entre les diferents ètnies, cultures, etc. I es referien a una gran individualitat, que tothom és igual, però diferent alhora, cada persona té un caràcter i una actitut diferent i per aquest motiu, s’ha de dur a terme la diversitat.
    En segon lloc ens van parlar dels agents o persones que formen les escoles bressol i vull remarcar quan han explicat el paper dels professionals, en aquest cas els/les educador/es. Hi ha:
    - El paper d’expert que assumeix el control, es la transmissora dels aprenentatges i l’infant i la família adopten un paper passiu.
    - El paper d’acompanyant que facilita els aprenentatges, dissenya les activitats, planifica els espais tenint en compte les necessitats dels infants, la individualitat i l’ajuda, acompanya els infants en el seus aprenentatge. Creuen en les competències que poden desenvolupar i creu en ell com a protagonista dels seus aprenentatges.
    Fent una reflexió d’aquests dos papers, crec que el paper més adequat i estic segura és el d’acompanyant, ja que es facilita també l’entrada a les famílies a participar en els aprenentatges de l’infant, tenen un paper actiu i així ajuden, entre tots al procés evolutiu i al desenvolupament de l’infant.

    A continuació van començar a explicar detalladament la organització de l’espai, que em semblar molt interessant un canvi que han fet a l’EB “Can Dragó”. Han tret els bressols perquè els infants puguin anar a dormir sols i quan es despertin puguin tornar a la sala sense l’ajuda de l’educador, perquè hi hagi més contacte entre ells i entre infant educador,... Crec que pot ser un canvi de gran ajuda en l’autonomia dels infants.
    I desprès van passar a explicar l’organització del Temps.
    Per últim m’agradaria dir que vaig trobar de molta ajuda la xerrada, ja que podem extreure molta informació de diferents professionals, en aquest cas, directors, i sobretot, tal i com he dit anteriorment, el paper de l’educadora. Si volem fer-ho bé, hem d’aprendre a escoltar per poder posar-ho en pràctica en un futur.

    ResponElimina
  21. Hola! :)

    El passat dimecres van venir a fer-nos una xerrada en Joan Cela que és el director de l'Escola Bressol Municipal Can Dragó i també la Victoria Romero que és la directora de l'Escola Bressol Municipal Nens i Nenes.

    Al començament de la xerrada ens van explicar quins son els tres punts dels que parlarien. El primer és la conciliació amb les famílies, el segon ens explicaven quins són els professionals que treballen i formen l'Escola Bressol i quin és el paper dels educadors i educadores, i per finalitzar van comentar sobre l'organització de l'espai i el temps.

    Pel que fa al primer punt van destacar la gran importància que tenen les famílies ja que són un canal d'informació i participació, i si la família esta contenta amb l'Escola Bressol el nen o la nena també ho estarà. Per fomentar la cooperació amb les famílies es fan jornades de portes obertes, murals, tertúlies, reunions... El més important per a que existeixi una bona relació entre les famílies i l'Escola Bressol és l'acceptació i el respecte.

    Seguidament ens van començar a parlar sobre els professionals. Primer ens van deixar clar que ha d'haver una bona coordinació i una bona comunicació entre les diferents persones que formen l'Escola Bressol. També vam fer una reflexió sobre si l'educador o educadora havia de tenir el paper d'expert que assumeix tot el control o si havia de ser la persona que ajuda i acompanya als aprenentatges dels infants alhora que facilita l'entrada de les famílies. En aquest moment vam estar d'acord en respondre el mateix.

    Per últim, ens van dir que organitzen l'aula en racons de joc, ja que facilita l'autonomia i respecta el ritme propi d'aprenentatge, a més que fomenta les relacions. I pel que fa a l'aula de lactants disposen de matalassos al terra en lloc dels bressols.
    Per organitzar el temps tenen l'horari de l'escola, temps d'activitats i el temps individual de cada infant.

    Les conclusions que vam poder treure d'aquesta xerrada són que el paper que adquireixi l'educador o educadora influenciarà en l'aprenentatge, que les activitats surten de les accions dels infants, que hem d'acompanyar i facilitar el desenvolupament i que nosaltres serem un model de referència per ells i elles.

    Per finalitzar penso que va ser una xerrada divertida i que m'agradarien més com aquesta.

    Mónica Ramírez.

    ResponElimina
  22. Bona nit TEIS, sento molt comentar tan tard però no em vaig adonar que ja estava penjada la entrada al blog.
    El passat dimecres van venir a l’institut a fer-nos una xerrada en Joan Cela, el director de l’EBM Can Dragó i la directora de l’EBM Nenes i Nens Victoria Romero.
    Tot i que vaig arribar tard a la xerrada, degut a que estava a la xerrada de delegats dels centre no em va costar gens enganxar-me. El motiu de que em fos tan fàcil agafar el fil de la xerrada va ser que van tractar temes de gran interès per a nosaltres i que al llarg del curs hem treballat.
    Em va semblar molt interessant la gran importància que donen totes dues Escoles Bressols a la participació de les famílies, és a dir tots els projectes i activitats que fan que aquestes participin de forma activa en l’educació dels més petits.
    Els dos directors en van fer una reflexió en la que vam participar alguns companys de la classe sobre quin model d’educador/a era l’indicat per a l’Escola Bressol. Tots vam estar d’acord en que el millor paper per l’educadora és el de una persona que ajuda i acompanya als infants en els processos d’aprenentatge.
    Ens van parlar també sobre aspectes de l’EB com per exemple l’organització de les aules, els espai de joc, la comunicació entre els professionals del centre, etc.
    Per a finalitzar aquest comentari dir que em va semblar una xerrada molt amena, perquè vam participar i intervenir quan vam voler, fet que va fer que no se’ns fes una xerrada llarga. A més d’ interessant amb grans aportacions per a les pràctiques que farem d’aquí a poc.
    Espero que fem més xerrades com aquestes ja que ens enriqueixen en la nostra formació com a futurs educadors i educadores d’infants.

    ResponElimina
  23. Molt bona nit, companys i companyes TEI´S
    M´afegeixo a comentar, més val tard que mai!!.
    El passat dimecres dia 20 de febrer vam gaudir d´una xerrada sobre l´organització dels espais i el temps a l'escola bressol de la mà de dos experts en la matèria per pròpia experiència, en Joan Cela Ollé, director de l'EBM Can Dragó, i la Victoria Romero Almenara, directora d l'EBM Nenes i nens.
    Tots dos, amables, atents i molt ben complementats, ens van fer una demostració en directe del que suposa el treball en equip, en fer la xerrada tots dos amb una sincronia que hem va meravellar, i ens van parlar, no només de com funciona aquest tipus d´organització que vam estar treballant al mòdul de didàctica, sinó que també es van tocar temes com diferències i similituds entre un centre i l´altre, com estan afectant les retallades al sector de l´educació (i molt cruament al de la infantil, com sempre, desprestigiats sense motiu) i en el paper que té un educador/a respecte als infants i les famílies.
    A les seves escoles infantils, prioritzen que l´infant sigui el centre del seu aprenentatge, que ell sigui, mitjançant l´assaig-error el que experimenti i aprengui per si mateix tot el que necessita. També són partidaris de les relacions amb la resta d´infants de les escoles infantils, ja que ells han des-compartimentat les aules per tal d´afavorir de primera mà aquesta relació.
    Com a anècdota m´enreconrdo la que ens va explicar en Joan sobre de com han eliminat els bressols al seu centre, i els han substituït per matalassets en les aules de lactants. Això que a ulls inexperts podria sonar a deliri, els hi esta donant molt bons resultats, ja que dona autonomia als infants, els hi dona sensació de trobar-se acompanyats, i facilita a l´educador/a la vigilància i cura dels infants. Malgrat això, fins i tot en una anècdota com aquesta, veiem clarament reflexat el paper de transmissors d´informació i comunicadors que hem de ser com a futurs educadors i educadores amb les famílies, ja que prèviament els van avisar a veure que els hi semblava començar a distribuir les aules així.
    Com a conclusions considero que vaig aprendre molt d´aquesta xerrada, que hem va encantar comprovar de primera mà com en aquest sector laboral tan entranyable hi treballen homes també, i sentir les seves experiències de primera mà, així com poder entendre amb altre perspectiva els sistemes d´organització de les escoles infantils.
    Aquest tipus de xerrades són de les coses que més m´agraden d´aquest mòdul, i tinc moltes ganes de que es tornin a repetir.
    Bona nit a tots!!

    ResponElimina
  24. Hola Teis!!

    L'altre dia, vam venir a fer una xerrada la directora de L'escola bressol, nenes i nens i els director de l’ escola bressol Can Drago.
    M’agradaria dir que hem va agradar molt com van explicar els seus punts de vista tot fent-nos entendre que els infants han de poder desenvolupar-se i satisfer les seves necessitats. Ells son l’eix central de tota l'escola bressol
    Estic d'acord amb els comentaris dels meus companys, hem d’escollir la postura d'educadora que més afavoreixi als infants, i fer el que ells necessitin en aquell moment i no el que a nosaltres ens vagi bé. Sense dubte, aquesta postura es la d'acompanyant d’aquests infants.
    Cada cop tinc més ganes de començar les practiques i de veure tot això una mica més a prop.

    ResponElimina
  25. Bona nit TEIS!!!!

    L'altre dia ens van visitar aquest dos directors per fer-nos una xerrada sobre l'organització dels espais a les escoles bressol.
    ens van explicar que els espais dins l'aula eran molt importants per als nens i nenes i que no sempre havien de ser els mateixos, sinó que s'havien d'anar canviant per tal de que els infants milloresin en les seves capacitats d'aprenentatge.
    una de les coses que més hem va agradar es la importancia que donaven les dues escoles a les families, ja que ens deien que las families havien d'estar assaventades de tot el que pasava a l'escola.
    I per finalitzar em quedaré amb el dia dels avis, perque si més no tots hem estat cuidats pels nostres avis de petits, i com l'estima que donen els avis no hi ha cap

    GOOD NIGHT

    ResponElimina